BEVERAGE ANTENNA Kísérlet

2010.08.24

A beverage antenna egy igen érdekes szerkezet. bizonyára ti is olvastatok róla vagy talán már építettetek  is kisebbet-nagyobbat (hoszabbat). Gondoltam én is kipróbálom milyen ezzel a hosszú földfeletti dróttal a vétel. Számomra a leg nehezebbnek tűnt a tartó rudak beszerzése ami végül úgy oldódott meg, hogy találtam egy halom kivágott kőris hajtást ami ideálisnak bizonyult a célra csak le kellett gajjazni és ki kellett hegyezni.  Kb. 150cm magasan kis ágvilla csonkot hagytam rajtuk a huzal ráakasztása végett. Huzalnak pedig egy leégett trafó letekert primere szolgált kb. 0,4mm zománc huzal volt és bőven kiadta a 240m hosszat.

Kép

 A kihegyezett (de nem tűhegyesre) karók

Az 1:9-es illesztő trafót egy 25mm-es NEOSID  gyártmányú ferritgyűrűre tekercseltem

Kép A tekercsek trifillárisan  (három szál egyszerre) és összesodorva lettek feltekerve 3x 8menet 0,8mm CuZ huzalból, (később kiderült,hogy több menetre lett volna szükség kb. 10-re)

Kép Bekötés a szokásos trifilláris és kezdet a végződéssel összekötve mint itt a rajzon. háromszoros menet áttétel 9-szeres impedancia áttételt eredményez bemenet 50 Ohm kimenet 450 Ohm

 Az illesztő transzformátort egyszerűen egy szerelő dobozba helyeztem nem is a befedés, hanem a tehermentesítés volt ezzel a cél.

Kép A 450 Ohm körüli véglezáró ellenállást 3db. 2Wattos 1,3kOhm ellenállásból állítottam össze. (jó lett)

Kép

Az antenna adó felőli végén textil bakelitből készűlt szigetelőt helyeztem el és a földelő nyárshoz kötöttem szigetelő zsinórral. majd bekötöttem a trafót.

Kép

A tartó pálcákat 20m-re helyeztem el egymástól jgy kényelmesen de feszesen tartotta a huzalt. 240m hosszan.  Kipróbáltam vég lezáró ellenállás nélkül is de így aránylag nagy volt az SWR, 450 Ohmmal viszint kiválló80m-en 1:1,2  7-10 14 MHz-n jobb.

Kép

Miskabácsi segítségével a Beverage telepítése szűk egy óra volt majd adó antennának fel szereltük a végén táplált félhullámú rezonáns antennát 80m-re amivel kiválló riportokat kaptam. Ehez az antennához tudtam viszonyítani a Beverage működését. A nagyjelű belföldi adásoknál nem volt jelentősége de a távolabbi gyenge állomások a Beverage-vel halkabban de jóval zajmentesebben könnyebben érthetően jöttek.

 közben szépen be esteledett  hamarosan bontottunk.  Kellemesen elfáradtunk egy nagy pusztai antennázás után

Szeged

(ha8fle, 2014.12.04 15:51)

Szia Gábor ! Most olvastam a Beverage-antenna ksérletedet. Mindig elámulok a találékonyságodon :-). Jövőre én is tervezek egy ilyesmit. Bár én a házunk (4+2+4 lpcsh.) tetejére is gondoltam, állandóra (elég merész, hi). Amit leirtál róla, az tetszett, megerősitett.
73! Lajos