Delta-loop 40m-re I.

2016.01.10

A napokban megépítettem a közelmúltban emlegetett 40m-es Delta-loopot a Csepeli Duna parton. Egy magasan lévő száraz nyárfa ágra kb 12-13m magasra húztam fel a csúcsát, a polarizáció vízszintesen lett megoldva az-az a vízszintes alsó oldal közepén helyeztem el a betáplálási pontot tehát nem kimondottan DX re törekedtem. Az antenna anyaga jelen esetben 0,75-ös sodrott villanyszerelő huzal volt. Velem volt a HA4GA druszám is, s a kedvéért választottam ezt a megoldást, mert így egyszerűbben és látványosabban lehetett a rezonanciára húzást majd az illesztést és méréseket végezni.
Formula képen a: hurok kerület=306,6 / f vagyis 306,6 / 7MHz = 43,8m.
Egyenlő oldalúra méretezve a háromszöget 14,6m lett egy oldal.
Direkt eljátszottuk azt, hogy ha valaki csak mondjuk fej magasságban tudja telepíteni az alsó vízszintes oldalt, akkor is be lehet állítani a rezonanciát a huzal rövidítésével ( levágásokkal vagy vissza hajtással ) Első mérésre 6800KHz-körül rezonált így mi levagdostunk először 30-30 cm-t , majd kb. 10-10cm- és még 10-10 cm-t. Ekkor beállt 7050KHz-re Mivel a felső csúcsa a huroknak  12-13m magasan van, az alsó oldal a talajtól kb. 70cm-re volt. Ekkor az SWR 7050KHz-n 1:1,5 volt ha felemeltük kb 1,5m-re akkor ugyan feljebb ment vagy 30-40kHz-t frekvenciában de nőtt az SWR 1,7-re.
Találtam a "túlélő" antennás hátizsákban egy 75 Ω-os koax darabot amely pont kiadott egy Lambda negyedes illesztő tagnak ( 1:2 Impedancia transzformátornak) való hosszat. A koax szigetelő anyaga polietilén volt így a k rövidülési tényezőt figyelembe véve ami itt 0,66 az illesztő szakasz hossza 7,7m lett. Ezzel az SWR is javult de nem eleget 1,5 alatt volt valamivel. Felemelve az alsó oldalt ( pecabotok segítségével ) bő 4m-re felugrott a rezonancia frekvencia 7200KHz fölé. Így a levágott darabokat köthettem vissza Ezután viszont helyre zökkent minden mondhatni megtáltosodott a delta-loop. Rezonancia 7050KHz-re esett az SWR pedig alig mérhető szinte egy mutató vastagságnyi kb. 1:1,1 . Következett az "élesben való gyakorlat" rácsatlakozva a kis kitelepülős QRP rádióra igen hangosan szóltak az állomások főleg a Hazaiak, meglehetősen csendesebb volt zaj szempontjából mint pl. a múltkori GP. vagy 6-8 QSO-ból majdnem mindenkitől 59 és 59+ riportot kaptunk egy-két QSB miatti 56 és 58 volt. UT 11--12 óra körül.
Megint regényt sikeredett írni, de hátha tanulságos lesz kezdő amatőr társainknak. Majd keresek néhány képet is illusztrálni a kísérletet.

Feltétlen próbáld ki , megéri!!