Szimmetrikusan táplált félhullámú Dipól

2011.10.04

Most a közelmultban készítettem el az első szalag kábellel táplált dipól antennámat, ami egyszerűen egy félhullámú dipól 80m-re az-az kb. 40,5m a teljes dipól hossza. Ezt egyszerűen egy 12m-es 240 Ohmos TV szalag kábellel tápláltam meg. Viszont az antenna részeként beiktattam egy szimmetrikus antenna illesztőt, ami valójában aktívan részt vesz az antennám rezonanciára hangolásában az adott üzemi frekvencián. Ez a kis hangoló egység az "S Match" elnevezéssel közkézen forog pl. a PA0FRI révén is.

s-match.gif

A fenti elméleti rajzon sajnos a részletek hiányosak a weblap tömörítése miatt, de rajzolok egy pontosabban , a lényeg, hogy a bemenet meleg pontja az' a ' pontra csatlakozik a kimeneten a tekercs alsó vége az 'f' pontra és a kimenet szimmetrikus aljára csatlakozik.

az-s-match.jpg

A trafó kb. 1...1,5mm CuZ huzal legyen 2 colos 2-es porvasmagra T200-2  szépen menet menet mellé, a Forgó kondi jó ha legalább 500pF de inkább 2x500pF, a kimeneten a tekercs lehet légmagos is de nálam T130-2 vasmagon 36 menet, ami kevés lett kb. 15 uH lett de inkább 27uH legyen!! Dobálódzok itt a Amidon vasmagok számaival, de ez nekem sem volt mindig a fiókban, szerintem a Magyar N10-es sárga pettyes ferrit gyűrűvel hasonló eredményt lehet elérni, Ha nincs 2 Czol átmérőjű akkor pl. kettőt is össze állíthatunk.

dscn6166.jpg

A fenti képen látható, hogy egy 220pF-es csillám konenzátor van a forgóval párhuzamosan kapcsolva a T200-as toroid felett . Erre azzért van szükség mert a forgó kondinak kevés a kapacitása az alsó sávokon mint pl. 80m. A kisebb T130-as tekercsen pedig kevés a menetszám, ezt még korrigálni kell!

dscn6165.jpg

A kis hangoló egy műanyag szerelő dobozban nyer elhelyezést, melynek elveszett a teteja ( ami most az alja) éa rosz helyen lett kifúrva de ide pont jó lett.

Ugyan ezt a szimmetrikus hangolót érdemes nagyobb kivitelben is elkészíteni akár beépített SWR mérővel de nekem QRP portable kivitelben így tenyérnyi méretűben lett össze állítva.

Szimmetrikus hangoló

(HA8LKM Gábor, 2015.05.27 21:14)

OK Peti,
Remélem bejött a kísérlet és jól tudsz forgalmazni több sávon is! Én most hétvégén egy katonai tyúklétrás dipóllal kísérleteztem és főleg 7MHz-től felfele 21 MHz-ig kiválóan le lehetett hangolni.

erdely,csikszereda

(yo6fcv,peti, 2015.04.02 09:37)

mar reg gondoltam erre a megoldasra ,tombhazlako leven, itt -ott olvasva es keresgelve kaptam meg ezt az oldalt , koszi szepen a megoldast es a kikiserletezest, en egy G5RV antennam van es most megprobalok egy jobb antennat csinalni belole,
Kellemes Husveti Unnepeket !
73! peti