Végén táplált "dipol"

2011.04.20

Adódott pár éve, hogy olyan helyen laktunk, hogy nem tudtam a tetőre felmenni antennázni. Viszont az erkélyünk egy jó tágas játszótérre nézett ahol a legközelebbi fa több mint 55méterre volt. Adta magát a helyzet, természetesen már húztam is a drótot a fa irányába szerencsére csak létrával lehetett felkapaszkodni az alsó ágakra így nem volt annyoira veszélyben a fa tetejére kötött huzalom. Hogy mihamarabb forgalmazhassak ezzel a huzal antennával nem készítettem balunt csak egyszerűen bedugtam az illesztő antenna kimeneti AMPHENOL aljzat közepébe a drót végét és le is tudtam illeszteni könnyedén.   Akkoriban sokat foglalkoztatott a Magnetic Balun alkalmazása és kíváncsiságból készítettem egy 1:9-es trifilláris balunt Amidon T200-2 toroid vasmagra amivel illeszthető volt ugyan a huzal de nagyon hullámos volt, lépten nyomon rezonanciát és SWR hullámokat mértem rajta ( nekem ez nem vált be). Majd előkerült a fiók mélyéről egy ferrit anyagból készült toroid gyűrű aminek elég nagy volt a 10 menetre eső induktivitása ám az öreg ORION LCR fo mérőn igen meredek mutató kilendülést tapasztaltam ami nagy jóságra utalt. Erre a ferrit gyűrűre szintén 1:9-es balunt tekertem mint sok leírás is írja, de ez sem volt tökéletes csak illesztővel  működött jól ám itt nem volt az a hullámosság mint a kis permeabilitású T200-2 -es vasmaggal. Ezután az interneten is sok helyen olvasgattam valamint HA5AG Laci írása alapján a ferrit gyűrűre tekercselt Autotrafós az-az megcsapolt illesztőt készítettem ami rendkívül jól működött és Tuner nélkül több sávon is ment vele az53m-es LW antenna kiválló riportok mellett. Fotók lentebb láthatók.

41mant.jpg

  Mostanában ismét gyakran adódott hasonló helyzet kitelepülés vagy mint tavaj nyaralás közben ismét a végén táplált antennát alkalmaztam amit direkt kitelepülés céljára könnyen hordozható és telepíthetőre készítettem. Mivel igen vékony kb.0,4mm hajlékony szigetelt huzalból készítettem így még fedettebb fásabb területen sincs nagy környezeti kapacitása, persze így igen keskenyen rezonál. Maradtam a jól bevált fél hullámhossznyi 80m-en 41,5 m huzalhossznál, mert ezzel az antennával a felharmónikusokon is tudok forgalmazni sőt 50MHz-n is sikerült pás QSO tavaj. A Húsvét hétvégén otthon voltunk és tesztelgettem a madárlesnél a fenti rajzhoz hasonlóan volt telepítve csak a középső árbócot a Madárles képviselte. Az az igazság, hogy pl. 28 MHz-n a sima 80m dipóllal sokkal jobban hallottam az amúgy dübörgő ZS6-os állomást. Ez annak tudható be, hogy mint minden ferrites megoldásnál nem lehet mindenütt ideális a menetek száma. Ha ugyanis 80m.re veszünk mondjuk 9uH-t ez itt pont XL=200,6 Ohm de 28 MHz-n már628 Ohm és még a vasmag Jóságáról s egyben az egyéb  hatásairól nem is beszéltünk. Összegezve a tapasztalatokat: Ez a végén táplált félhullámú "dipól" igen szélsőséges körülmények között és több sávon használható csak a beállítási sorrendet kell betartani.

dscn2797.jpg

A beállítás ugyan az mindig, ahogyan 5AG Laci is leírta: a megfelelőnek mért ferritgyűrűre tekercselünk 3x7 összesen 21 menetet 1-1,5mm Zománc huzalból  kinevezzük az egyik végét alsónak ez lesz a Gnd a másikat a felsőnek, ez lesz az antenna huzalra menő vég. Az alsó 7 meneten  és a felső vége felől is 7 menetet minden menetnél megcsapolunk ,Lemérjük  a 41,5m huzalt, (ráhagytam 1 m-t feleslegesen)  a felső végére felcsipeszeljük  a huzal végét, az alsó végére az árnyékoló harisnyáját a koaxnak, a meleg pontját pedig kb. a 3-ik 4-ik menet re alulról számolva. Teljesen megfelel a beállítás alatt ha a  trafó a közelünkben van esetleg az asztalon a könnyeb állítás lehetősége végett. Tehát először pici teljesítménnyel SWR -t mérünk . Ha pont 41,5m a huzal hossza akkor a felső végtől tesszük menetenként lejebb a huzal végét SWR Minimumot keresve (a tekercs minél több menet annál nagyobb a hosszabbító hatása). Tehát ahol a leg kevesebb az SWR érték ott rezonál az antenna, ha túl kevés menet maradna akkor hosszú a huzalunk az adott környezethez, s csak ekkor vágjunk arasznyi darabokat belőle. Ha oda húztuk az SWR minimumot ahova szeretnénk pl. 3550KHz-re de még mindig mondjuk az SWR=3 akkor kezdjük a koax meleg pontját feljebb -lejebb helyezgetni mérések közepedte amígy akár 1:1 -et is megközelítheti. Ezt a beállítást én egy kb. 30cm-es rövid koax darabbal  végeztem és aztán a 15m-es RG-58 ugyan ilyen jól viselkedett,  Ezt a megoldást akár 6-10m-es pecabotokra is felhelyezhetjük a trafó egy szerelő dobozban van , ahonnan lejön a vékony koax mint az alábbi "profi" rajzomon láthatő és >>>ITT a Picasa web albumomban is.

jacsoj@uw.hu

(HA9MDD, 2014.11.24 19:37)

A tekercsnek nem hosszabbító hatása van, hanem impedanciát transzformál. A végén táplált antennák végein kb. 2000-5000 ohm impedancia van, ezt kell illeszteni az 50 ohmhoz. A menetszám áttétel pl. 21/3=7, négyzetesen 49 szeres impedancia áttétel. 50 ohm x 49=2450 ohm az antennavég.
A valóságot kísérletileg kell megállapítani, a csatolások változtatásával.

terjedes@gmail.com

(Zsolt, 2012.08.06 16:13)

Szia !
A balunt elküldenéd lerajzolva is ,jelölve hol lehet állítani mert
úgy könnyebb volna .
Előre is köszi!

HA8LNA

(Szabo Attila, 2012.03.31 15:12)

Szia Gabi! Hála Neked és 5 AG -nak, elkészült az antenna .. még egy kis finomítást hagy maga után az SWR, Egyelőre 1:1,8 az értéke 3600 Khz -en, de nem volt tovább kedvem játszani a viharos erejű szélben,ma este ,vagy holnap folytatom. Most egyelőre leülök a rádió elé, és elkezdek forgalmazni a QRP -mel SSB -ben, és tesztelem az antennát. Remélem, hamarosan összefutok veled ,vagy 5AG Lacival a sávban! Kellemes hétvégét! :)

Re: HA8LNA

(HA8LKM Gábor, 2012.04.07 13:23)

OK Attila!
Azóta találkoztunk is az éterben, mint ma is.
Szerintem nálad is jól szól a végén táplált antenna.
Jó kísérletezgetést és sok szép összeköttetést kívánok hozzá!
Üdv. 73! Gábor

ha7po@dx.hu

(ha7po, 2011.12.09 14:10)

Klassz Gábor, csak az a fránya helyesírás ne lenne!

Re: ha7po@dx.hu

(HA8LKM Gábor, 2012.04.07 13:20)

Hát igen. Ez mindig gyenge pontom volt, mert gyerek koromban a Magyar órákon is rádiókról ábrándoztam sri. :)
Üdv. 73! Gábor

solyom211@citromail.hu

(Solyom211, 2012.01.30 20:11)

:)